Nanoflowcell: een veelbelovende technologie

Als we kijken naar de wereld van vandaag, wordt duurzaamheid steeds belangrijker en wordt er voortdurend gezocht naar manieren om schone, hernieuwbare energie op te slaan en te gebruiken. Een opkomende technologie die de potentie kan hebben om hierin een belangrijke rol te spelen, is de nanoflowcell.
Het bedrijf Nanoflowcell heeft een nieuwe conceptcar gelanceerd, de Quantino 25. Deze zou op basis van de nanoflowtechnologie een actieradius van maar liefst 2000 kilometer hebben. Dat moet echter nog wel bewezen worden.
Wat is een nanoflowcell?
Een nanoflowcell is een soort batterij. Echter, in tegenstelling tot een ‘normale’ batterij werkt deze met twee vloeistoffen, elektrolyten. Deze zitten gescheiden door een membraan in een tank. Door het samenvoegen van de elektrolyten zou er elektriciteit gegenereerd worden, waarmee de auto aangedreven wordt. De reststoffen zouden niet schadelijk voor het milieu zijn.
De elektrolyten zijn vloeibaar en kunnen getankt worden net zoals de traditionele brandstoffen. Dat zou een enorm voordeel zijn boven het opladen van een batterij.
De grote belofte van de nanoflowcel?
De nanoflowcell maakt gebruik van elektrolyten op basis van metaalionen en organische verbindingen, die relatief goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Er worden ook kleine hoeveelheden zeldzame metalen zoals platina gebruikt als katalysatoren in de reactie, maar deze hoeveelheden zijn relatief klein in vergelijking met de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van batterijen.
Hoewel de hoeveelheden grondstoffen die nodig zijn voor de nanoflowcell dus relatief klein zijn blijft het toch belangrijk om rekening te houden met de beschikbaarheid en duurzaamheid van deze grondstoffen bij het schalen van de productie van nanoflowcellen.
Wat zijn de voordelen van een nanoflowcell?
Een belangrijk voordeel van de nanoflowcell is de milieuvriendelijkheid van de technologie. Omdat de nanoflowcell alleen water en lucht nodig heeft als grondstoffen en er tijdens het gebruik geen schadelijke stoffen worden uitgestoten, is de technologie veel minder belastend voor het milieu dan conventionele energieopslagtechnologieën zoals batterijen.
Een ander belangrijk voordeel is de mogelijkheid om de elektrolyten bij te vullen en opnieuw te gebruiken. Dit kan de kosten van de technologie verlagen en het afval verminderen dat wordt geproduceerd door het vervangen van batterijen.
Een derde voordeel van de nanoflowcell is de veiligheid van de technologie. Omdat er geen brandbare materialen zoals lithium worden gebruikt, is er minder risico op brand of explosie.
Wanneer kunnen we de nanoflowcell productieauto’s verwachten?
Wanneer we de Quantino 25 op de openbare weg gaan zien is onbekend. Begin 2023 kondigde het bedrijf aan de auto en de elektrolyten (door henzelf ‘bi-on brandstof’ genoemd) te gaan produceren in de VS.
Rijden met een nanoflowcell is een prachtig toekomstbeeld. We volgen de ontwikkelingen daarom op de voet. Het elektrisch rijden zou met deze technologie nog aantrekkelijker worden. Maar eerst is het wachten op bewijs dat de technologie echt werkt..
Is het een idee om ondertussen alvast eens te oriënteren op elektrische auto’s?